Hva er HELFO?

Formålet med stønad fra folketrygden (Helfo) er å kompensere helt eller delvis for nødvendige utgifter til helsetjenester ved blant annet sykdom, skade og lyte. Det gis ikke stønad til inngrep som vesentlig er begrunnet i kosmetiske hensyn, og heller ikke til behandling av påregnelige følger av slike inngrep. Dette følger av formålsbestemmelsen i folketrygdloven § 5-1.

Tannbehandlingen må være medisinsk nødvendig for å utløse rett til stønad fra folketrygden. Dette følger av folketrygdloven § 5-6 om tannlegehjelp og § 1 i forskrift om stønad til dekning av utgifter til tannbehandling. I merknad til § 1 i forskriften er det understreket at folketrygdloven kun gir rett til stønad til nødvendig og forsvarlig tannbehandling. I de tilfeller der behovet for tannbehandling kan avhjelpes med ukomplisert behandling, skal denne behandlingsformen benyttes fremfor dyrere og/eller mer kompliserte behandlingsformer.

Når kan jeg få støtte fra HELFO?

Det er 15 sykdomstilstander i tenner og kjeve som gir deg rett til Helfo-refusjon:

• Sjelden medisinsk sykdomstilstand i tennene
  • Leppe, kjeve og ganespalte
  • Svulster i munnen, i tilgrensende vev, eller i hodet rundt tenner og kjeve
  • Infeksjonsforebyggende behandling ved noen sykdomstilstander
  • Sykdommer og anomalier i munnen og kjeven
  • Periodontitt (Tannkjøttsykdom)
  • Tannutviklingsforstyrrelser
  • Bittanomalier
  • Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (Tanngnissing)
  • Hyposalivasjon (Munntørrhet)
  • Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer