Graviditet og undersøkelse

“Tannbehandling under graviditet”

Tannlege for deg i svangerskap

Under graviditet er det ekstra viktig å ta godt vare på tenner og tannkjøtt.

Man kan tenke seg at barnet tar kalsium fra morens tenner som derfor blir svake, men dette er ikke riktig. Tenner er ferdig dannet hos voksne personer og det foregår ikke en indre utskiftning av mineraler i tennenes hardvev som i skjelettet ellers. Men det er åpenbart flere andre årsaker til at morens tenner har større risiko for skader under graviditeten.

Økt risiko for hull i tennene når man er gravid

Kosthold og hyppighet av matinntak forandrer seg gjerne mens man er gravid. Appetitt endres og dersom man er plaget av mye kvalme kan man oppleve at småspising hjelper. Dette kan medføre økt risiko for å utvikle karies – hull i tennene.

Man bør derfor forsøke å unngå småspising, tilstrebe regelmessig og sunt kosthold, og drikke vann som tørstedrikk. Det er ekstra viktig med grundig munnhygiene med fluorholdig tannpasta minst to ganger daglig. Å pusse hardt er ikke det samme som å pusse godt. Bruk gjerne myk børste, små bevegelser og en grundig systematisk teknikk som fjerner bakterier i overgang mellom tenner og tannkjøtt samt inn mot mellomrom. Det er ikke nødvendig å pusse hardt. Dette kan slite på tenner og tannkjøtt. Puss gjerne i to minutter fordelt på alle tenner. Bruk tanntråd/tannstikker/interdentalbørster. Tannbørsten fjerner ikke bakterier og matrester mellom tenner.

Kvalme og oppkast

Er man plaget av kvalme og hyppig oppkast vil dette også tære på tenner fordi magesyren er svært sur. Man kan utvikle syreskader, eller syreskader fra tidligere kan forverres under svangerskapet.

Unngå å pusse tenner like etter å ha kastet opp, dette sliter på emaljen. Skyll heller med vann eller fluorskyll med en gang, og vent minst en halv time før du pusser tenner.

Svangerskapsgingivitt

Det er heller ikke uvanlig at man opplever hovent og rødlig tannkjøtt og samtidig mer blødning fra tannkjøttet. Dette kommer av at hormonsammensetningen og immunforsvaret endres når man er gravid og man kan lettere utvikle gingivitt – tannkjøttbetennelse. Dette kalles svangerskapsgingivitt og er mest vanlig de første 6 måneder av graviditeten.

Om man blør fra tannkjøttet er det viktig at man ikke lar være å pusse godt eller bruke tanntråd mellom tenner fordi man er redd for at det blør. God munnhygiene er det eneste som hjelper. Hold grundig rent med tanntråd daglig, samt puss godt og systematisk. Se deg gjerne i speilet og kontroller at du får med deg bakterier langs tannkjøttet og på baksiden av tenner. Det er ikke nødvendig å pusse hardt, puss heller grundig og nøyaktig i minimum 2 minutter til sammen.
Dersom man er så dårlig at det er vanskelig å få til vanlig tannpuss kan det være lurt å bruke bakteriedrepende munnskyllemiddel som inneholder klorhexidin. Dette skal kun brukes i kortere perioder, og kan føre til misfarging av tenner – denne misfargingen kan fjernes hos tannlegen.

Hos ca 5% av gravide kan man også utvikle en rød lett blødende utvekst i tannkjøttet, som regel i overkjeve front. Dette kalles pyogent granulom og er en godartet utvekst i huden. Den utvikles vanligvis raskt, i løpet av et par uker, og kan være øm om man klemmer på den, og blø lett. Pyogent granulom krever ingen behandling da det vanligvis forsvinner av seg selv etter fødselen. Det anbefales likevel alltid å oppsøke lege eller tannlege dersom man opplever slike forandringer.

Tannlegeundersøkelse når man er gravid

Da det er økt risiko for karies, syreskader og tannkjøttbetennelse hos gravide, så er det også viktig med regelmessig undersøkelse og forebyggende behandling. Det knyttes mange spørsmål til hva som er trygt å gjøre av undersøkelse og behandling under graviditet.

Er det farlig å ta vanlig tannrøntgen når jeg er gravid?

Nei. Ved vanlig fotografering av tennene/kjeven brukes små strålefelt. Strålingen er rettet mot kjeven og mesteparten absorberes i kjevepartiet. Stråledosen til pasientens hud og kjeve er lave, og spredt stråling ned til mageområdet er neglisjerbar. Strålevernet anser i alle tilfeller ikke stråledose til foster fra tannrøntgen som noe problem.
Ett vanlig tannrøntgen inneholder < 0,0015 mSv som tilsvarer noen timer med naturlig bakgrunnsstråling.
(Informasjon hentet fra Statens Stråleverns nettside)

“Generelt ser det ut til at grensen mellom farlig og ikke-farlig stråledose ligger ved 100 mGy. Som et eksempel kan nevnes at et vanlig røntgenbilde av lungene hos mor fører til en stråledose på mindre enn 0,01 mGy, altså mindre enn en titusendel av farlig dose.””Ofte vil risikoen for foster være større dersom mors sykdom ikke blir korrekt diagnostisert, enn risikoen forbundet med selve røntgenundersøkelsen.” Kilde https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rontgenstraling-under-graviditet/

Bør pasienter som tar tannrøntgen bruke blyfrakk?

Nei, dette er ikke nødvendig fordi spredt stråling ned til mageområdet er neglisjerbar. Gravide trenger heller ikke å bruke blyfrakk.
(Informasjon hentet fra Statens Stråleverns nettside)
Ved Bergen Tannklinikk AS i Rådhusgaten har vi også blyfrakk tilgjengelig for gravide slik at du kan føle deg helt sikker.

Er det farlig med lokalanestesi/bedøvelse når man er gravid?

Man kan utføre behandling med lokalbedøvelse selv om man er gravid. Lokalbedøvelsen av typen Xylocain med virkestoffet Lidokain indikerer med lang klinisk erfaring ingen risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløp, foster eller nyfødt barn.

Viktig å informere tannlegen dersom du er gravid

Det er viktig at du informerer tannlegen dersom du er gravid slik at nødvendigheten av behandling og når og hvordan den bør utføres blir diskutert og tatt hensyn til.
Omfattende behandling som ikke er akutt bør generelt sett utsettes til etter fødsel, mens nødvendig eller akuttbehandling kan gjennomføres mens man er gravid.

Tannlegeundersøkelse uten bruk av røntgenstråling

God tannhelse er viktig også under graviditet.

Bergen Tannklinikk kan nå som første tannlegeklinikk i Norge tilby for gravide fullstendig trygg undersøkelse uten bruk av røntgenstråling. Ved undersøkelsen foretas visuell kontroll, fotografering av tenner, og scan med Itereo2 5d digital scanner som viser caries med INRI teknologi. Den digitale skanneren gir overhodet ingen stråling og er helt trygg for både mor og barn. Les mer om skanneren her: iTero 5D

Har du spørsmål? Ring oss på: Tlf ​​​​​​56 12 32 00

Priser

Oppdaterte priser på behandlinger kan du finne her: priser