Implantat

Forstå Periodontitt: Tannhelse og Forebygging

Periodontitt, også kjent som tannkjøttbetennelse, er en alvorlig tannhelseutfordring som kan påvirke både tannkjøttet og støttevevet rundt tennene. Det er viktig å forstå denne tilstanden for å opprettholde god munnhelse og forebygge alvorlige komplikasjoner.

Hva er Periodontitt?

Periodontitt oppstår når bakterier i plakk og tannstein fører til en betennelsesreaksjon i tannkjøttet. Over tid kan betennelsen utvikle seg og påvirke de dypere lagene av vev som støtter tennene. Dette kan resultere i tannkjøttsykdommer og til og med tannløshet.

Symptomer på Periodontitt

Periodontitt kan forårsake en rekke symptomer, inkludert:

Rødt og hovent tannkjøtt

Blødende tannkjøtt ved tannpuss eller bruk av tanntråd

Tannkjøttslommer eller separasjon mellom tannkjøttet og tennene

Tannfølsomhet

Illeluktende ånde

løse tenner

Forebygging og Behandling

Heldigvis kan periodontitt forebygges og behandles med riktig omsorg og oppfølging. Her er noen viktige trinn for forebygging og behandling:

Oral hygiene: Grundig børsting og bruk av tanntråd daglig for å fjerne plakk og tannstein.

Regelmessige tannlegebesøk: Besøk tannlegen jevnlig for profesjonell rengjøring og tidlig oppdagelse av problemer.

Sunn livsstil: Røyking og dårlig kosthold kan øke risikoen for periodontitt. Unngå røyking og velg en balansert diett.

Behandling: I tilfelle av periodontitt, kan tannlegen anbefale ulike behandlingsalternativer, inkludert dyp rengjøring, medisiner og kirurgiske inngrep.

Ved Bergen Tannklinikk er vi her for å hjelpe deg med å opprettholde god munnhelse og forebygge periodontitt. Vårt erfarne team av tannleger og tannpleiere står klare til å veilede deg på veien til en sunn og strålende smil.

Ta kontakt med oss for en konsultasjon og få den rette omsorgen for ditt smil.

Implant Systemer

Nobel N1
Vi benytter Nobel N1 implantater. Nobel er et velkjent system, mye brukt system i mer enn 70 land. Ti-Unite er Nobel Biocares proprietære titanoksyd dentalimplantatoverflate, noe som bidrar til å akselerere osseointegreringsprosessen. Implanteringsprosedyrene utføres av erfarne tannleger. Ved bruk av Nobel implantatsystem medfølger eget sertifikat og du har mulighet for service over hele verden.
Nobel N1 er Nobel sitt nyeste system bygget på den nyeste forskningen og teknologien, og der prognose og resultat for pasient er bedre enn noen gang. En viktig faktor er veldig lav hastighet ved borring, som medfører lite varme og lite skade på bein.

Biomet 3i
Biomet 3i er et enkelt, fleksibelt og veldokumentert premiumsystem for implantatbehandling som ble grunnlagt av parodontolog Richard Lazarra i USA i 1987. Et komplett system som er konstruert for trygghet og sikkerhet, og er enkelt med fargekoding og klikkfunksjon.

Erstatning ved tap av enkelttenner

Implantater er spesielt egnet som erstatning ved tap av enkelttenner hos yngre mennesker. Du unngår på denne måten å slipe ned friske tenner til en bro. Slike implantater kan også til en viss grad benyttes ved tap av enkelttenner andre steder i kjevene.

Forberedelser til inngrepet

Forutgående konsultasjon: før vi eventuelt tar en bestemmelse om å sette inn implantater, må du først gjennom en konsultasjon. Enkelte sykdommer og visse tilstander ellers utelukker eller vanskeliggjør innsettelse av implantater.

Røntgenundersøkelse:

Etter konsultasjonen gjennomgår du en røntgenundersøkelse.

Innsettingen

Selve innsettingen av skruene skjer ved at det bores hull i benet hvor skruene så skrus ned. Deretter må man vente 6 måneder i overkjeven og 3 måneder i underkjeven før implantatene kan belastes, dvs før det kan lages tenner på dem.

Ved implantater i estetisk sone (tenner i front) og kompliserte caser, lager vi en kirurgisk guide på forhånd for helt presis innsetting.

Ny tann samme dag

Ved trekking av tenner, har vi må mulighet for å sette inn implantat samme dag. Dette har mange fordeler for pasienten vedrørende tilheling.

Pris

Priser Komplett Implantat og krone

Pris fra
Implantat og kronekr 19 999
Implantat og krone i estetisk sonekr 24 999
Mulige tillegg:
CBCTkr 1190
Beinoppbyggingkr 4 990
Kirurgisk guide
Hel kjeve med implantater og porselensbro (All on4)kr 135 000

Større behandlinger; Kontakt oss for pris

Når HELFO REFUSJON: Ca kr 10 000 spart per tann

Behandling i utlandet?
Bergen tannklinikk kan tilby større behandlinger gjennom samarbeidende klinikk i Budapest i Ungarn. Med Norwegian flyr du enkelt og rimelig med fly direkte fra Bergen til Budapest.

Behandlingen blir utført av erfarent personell og med Helfo refusjon dersom du har rett på det. Du møtes av norsk pasient koordinator og ivaretas under ditt opphold der. I noen tilfeller kan det være gunstig å ta en del behandling hos oss lokalt, feks kirurgi, og så ordnes alt det resterende med protetikk på kun et besøk i en uke i Ungarn der du kan feriere og nye hva Budapest har å tilby.

Din besparelse ved større behandlinger i utlandet kan være på ca 40%.